Winkelwagentje

       

 

 

 

 

 

 

 

 


Escorial - Michel de Ghelderode

De dood waart rond in het paleis van de Spaanse koningen. De koning heeft zijn koningin vergiftigd. Zijn nar, die haar minnaar was, gaat kapot van verdriet. De honden blaffen en janken, de klokken luiden de stervende uit. De koning met de vingers in de oren op zijn troon. En dan stelt de nar een rolwisseling voor om de tijd te doden. Koning nar, nar koning, voor even. De koning stemt toe. Intussen sluipt de koninklijke beul door de gangen en bidt een monnik voor de zielenrust van de koningin.

Theatermaker Josse De Pauw is al jarenlang geboeid door de Belgische schrijver Michel de Ghelderode en zijn toneelstuk Escorial. Deze tragische farce is gesitueerd aan het decadente Spaanse hof van Filips II, gespeeld door De Pauw zelf. Het gaat over macht en verveling, geweld en onverschilligheid. En over de liefde van de nar, een rol voor Dirk Roofthooft. Dit macabere stuk wordt opgevoerd in combinatie met muziek. Het Collegium Vocale zingt a capella nieuwe composities van George Alexander van Dam, geïnspireerd door hondengeblaf, klokkengelui en een waanzinnige lach. Daarnaast weerklinkt er oude muziek van de beroemde Renaissance componist Orlando di Lasso.

Escorial is een internationale topproductie die refereert aan de Spaanse tijd. De titel verwijst naar het paleis van de koning in Madrid. Met de Grote Kerk van Veere kiest Zeeland Nazomerfestival voor een monumentale speelplek die de geest van die tijd ademt. Sinds de scheiding der Nederlanden heeft de Grote Kerk haar religieuze functie verloren waardoor ze qua sfeer nog beter past bij dit theaterstuk. Het is bovendien het oudste Rijksmonument van Nederland. De klankkwaliteit van de kerk is optimaal om de koorzang van het gerenommeerde Collegium Vocale tot zijn recht te laten komen. 

Escorial is nog te zien in Lucent Danstheater in Den Haag op 20 februari, Theater Chassé in Breda op 26 februari. Daarna in deSingel in Antwerpen (1 en 2 maart), in Les Théâtres de la Ville in Luxemburg (4 maart), in de Rotterdamse Schouwburg (7 maart) en in de Vlaamse Opera in Gent (30 april).   


 


Deel deze pagina op: