Winkelwagentje

 

 

 


De plaatjes van Lex, 20 jaar ZNF in beeld aflevering 4: ‘Boot & Berg’ van Josse De Pauw en Peter Vermeersch

donderdag 4 juni

Dit jaar geen Zeeland Nazomerfestival. Gelukkig barsten we nog van de mooie plannen en zullen wij het komende jaar ons Theaterproductiehuis een andere invulling geven. Met als doel: veel moois, online, jouw huiskamer insturen. En zo werd onder meer deze rubriek geboren: De plaatjes van Lex, 20 jaar ZNF in beeld. Huisfotograaf Lex de Meester maakte in de afgelopen jaren honderden, misschien wel duizenden mooie foto’s van ons festival. Elke week lichten we er eentje uit en gaan we opzoek naar achtergrondverhalen. De keuze van Lex deze week: de bizarre liefdesrelatie tussen een ijsberg en een gedoemd schip in de muziektheatervoorstelling ‘Boot & Berg’, geschreven door Josse De Pauw en gecomponeerd door Peter Vermeersch, gespeeld in de voormalige suikerfabriek in Sas van Gent in 2012. Josse De Pauw herinnert zich de locatie nog levendig.

Lex: ‘Dit beeld spreekt me aan omwille van de speelplek en de sfeer die er hing: de suikerfabriek in Sas van Gent die op dat moment omgebouwd werd tot Industrieel Museum Zeeland. Nu heb ik natuurlijk wel een speciale band met Zeeuws Vlaanderen omdat mijn ouders er vandaan komen, en telkens als ik vanuit Vlissingen de Westerscheldetunnel doorrijd, komt dat gevoel van verbondenheid met die streek naar boven. Rond die productie hing een zeer gemoedelijke sfeer. Er was een eetruimte ingericht waar de acteurs en musici samen aten en toen ik wat vroeger dan voorzien aankwam, werd ik spontaan mee aan tafel genodigd. De foto-generale verliep in een heel ontspannen sfeer en dat is voor mij als fotograaf altijd lekker werken.”

Als ik Josse De Pauw bel en vraag naar zijn meest spontane herinnering aan die productie, begint ook hij meteen over die bijzondere sfeer: “Er was in die loods een bar ingericht voor de publieksontvangst en ook na de voorstelling konden de mensen er terecht om even na te praten. Omdat Sas van Gent voor de meeste bezoekers best ver weg was, maakten veel mensen daar gebruik van en ik weet nog goed dat eens de festivalbus weer vertrokken was naar Middelburg er toch altijd nog een deel toeschouwers bleef hangen. Voor mij zijn die ontmoetingen en het napraten over wat je net samen hebt meegemaakt, een wezenlijk deel van de voorstelling. Theater is in essentie een sociale beleving die mensen dicht bijeen brengt zowel in de zaal als erna aan de bar. Dat gevoel mis ik nu in tijden van corona heel erg omdat de inperking van onze vrijheid door het verplicht afstand houden, haaks staat op wat theater is.”

De productie werd gespeeld in een lege loods waar alleen de monumentale stoomgenerator in art-decostijl uit de voormalige cokesfabriek in Sluiskil stond opgesteld. Dit prachtig stuk industrieel erfgoed dateert uit dezelfde periode als de Titanic waar ‘Boot & Berg’ over ging en vormde een schitterend decor dat de productie een unieke meerwaarde gaf als locatieproject. Josse De Pauw had een heel eigen perspectief gevonden om het verhaal van de Titanic op een oorspronkelijke manier te vertellen. Terwijl de Titanic op de scheepswerf van Belfast wordt afgewerkt, duikt in Groenland de ijsberg in de oceaan. In 12 liederen beschrijft hij hoe de koude ijsberg op zoek gaat naar de warmte van het gedoemde schip. Boot en berg worden tot elkaar aangetrokken met een ongekende kracht en passie. Josse De Pauw vertolkte als verteller het verhaal van de Titanic, terwijl sopraan Rolande Van der Paal het personage van de ijsberg belichaamde.

Voor Volkskrant recensent Hein Jansen was “Het uitgangspunt geniaal: de ijsberg en de boot zijn hier namelijk personages geworden. Daarbij staat de boot voor het vooruitgangsdenken en de ijsberg voor de natuur, en uiteindelijk voor de afbrokkeling daarvan. Twee uitersten die elkaar onvermijdelijk ontmoeten. Het theatrale concert is opgezet als een zinderend liefdesduet, met een expliciet seksuele lading, waarbij de berg smachtend wacht op het moment dat zij door de boot wordt doorboord. Daarmee gaat ‘Boot & Berg’ ook over hoe een onmogelijke liefde tot vernietiging kan leiden.”

De foto van Lex de Meester vat de ontmoeting tussen boot en berg in één sterk beeld: het moment waarop Josse De Pauw met een handbediende beamer beelden van opvliegende vogels projecteert op de witte jurk van de zangeres. Hij raakt haar als het ware aan met de door hem gestuurde beelden. Een abstract, maar toch sensueel beeld om die liefdesrelatie uit te drukken.

Volgende week lichten we weer een mooi plaatje uit…

terug


Deel deze pagina op: