Winkelwagentje

Norway.Today

Norway.Today

Igor Bauersima


Norway.Today

Terug

Alex Mallems

Waarom heb je Norway.Today gekozen?

Voor mij weerspiegelt Norway.Today beter dan welk ander stuk, de leefwereld van jonge mensen vandaag. Omdat Zeelandia ook een jong publiek wil bereiken met zijn voorstellingen, was het belangrijk een stuk te kiezen dat vragen oproept die hen nu boeien. Hoe ga ik om met de virtuele wereld van het internet nu ik daar via mijn smartphone 7/7 mee verbonden ben? Hoe ga ik om met heftige voorstellen van onbekenden die onverwacht op mij afkomen?  Ben ik mezelf als ik aan het chatten ben, of zaken post op Facebook, Instragram, Twitter, Whatsapp of andere kanalen? Of doe ik me voor als iemand anders? Verberg ik me achter iemand die ik misschien wel liever zou willen zijn?

In het stuk vind ik vooral het contrast interessant tussen hoe dat meisje en die jongen heel anoniem met elkaar contact zoeken via het internet en hoe ze met elkaar omgaan in het echte leven als ze elkaar ontmoeten. Ik vind het vooral mooi om samen met hen de omslag te beleven van hoe het leven en de liefde het overnemen van de doodsgedachte. Tenslotte vind ik Norway.Today ook boeiend voor een volwassen publiek, voor die generaties die nog opgegroeid zijn zonder smartphones en nieuwe media. Voor hen valt een heel nieuwe wereld te ontdekken waarmee jonge mensen vandaag te maken hebben. 

Hoe kwam je tot de keuze voor Eva Line de Boer en de acteurs?

Eén van de taken van Theaterproductiehuis Zeelandia is kansen bieden aan jong talent. Regisseur Eva Line de Boer is in haar werk als theatermaker gefascineerd door wat identeit is in een wereld waarin de grenzen tussen het virtuele en de realiteit steeds meer vervagen. In haar voorstellingen zie ik ook een beeldtaal die heel dicht aansluit bij vandaag. Belangrijk bij de keuze van de acteurs was hun jonge leeftijd om de geloofwaardigheid van de twee personages te versterken. Wat zij meemaken in het stuk is toch een soort coming of age, het ontdekken van de liefde en van een heel nieuwe wereld. Dat werkt het beste met jonge spelers. Joost Koning kende ik omdat hij al stage had gelopen bij Zeelandia in Maat voor Maat. Eva had al met Ayisha Siddiqi gewerkt bij het Zuidelijk Toneel in haar voorstelling Zeventien over jonge moslima’s. Dat ze tot vorig jaar in dezelfde klas zaten op de Toneelacademie Maastricht was puur toeval. 

Je noemt Norway.Today een hedendaagse Romeo & Julia, wat bedoel je daarmee?

Voor mij gaan beide stukken over liefde die alles overwint. Shakespeare creëert in Romeo & Julia een soort virtuele realiteit. Julia neemt een drankje in dat haar schijndood maakt. Ze stuurt een bericht naar Romeo om dit plan uit te leggen, maar hij krijgt haar bericht niet te lezen. Als hij zijn geliefde Julia aantreft in de graftombe, gelooft hij dat ze echt dood is. ‘Fake kan totaal echt zijn’, zegt Julie in Norway.Today en Romeo wordt op eenzelfde manier misleid. Uit wanhoop neemt hij gif in en sterft. Als Julia wakker wordt, ziet ze de dode Romeo en pleegt zelfmoord om eeuwig samen te kunnen zijn met haar geliefde. Omdat Julie en August, de twee personages in Norway.Today, tot het inzicht komen dat de grenzen tussen fake en echt, zeker binnen de virtuele wereld vandaag, heel dun geworden zijn, overwint bij hen de liefde en het leven. In die zin is het stuk voor mij een hedendaagse Romeo & Julia, maar dan wel met een happy end.


Ayisha Siddiqi

Ayisha Siddiqi
Ik ben geboren op 7 maart 1991 in Saoedi-Arabië. Tot mijn derde woonde ik in Saoedi-Arabië, daarna zijn we naar Nederland verhuisd. Vanuit Groningen verhuisde ik naar Maastricht voor de toneelacademie van Maastricht. Sinds mijn afstuderen woon ik in Utrecht. Ik ben dus geboren in Saoedi-Arabië en opgegroeid in Nederland, maar om het nog even ingewikkelder te maken, ik ben Pakistaans!

Bollywood
Op de HAVO deed ik al dolgraag mee aan drama lessen en thuis voor de spiegel deed ik allerlei filmsterren na. Mijn grote droom was altijd om in Bollywood films te spelen. Ik wilde graag acteren maar mijn moeder had haar twijfels. We hadden een onzeker bestaan in Nederland en leefden 18 jaar zonder verblijfsvergunning. Acteren bood geen zekerheid, toch ben ik via de artiestenopleiding van het MBO op de Toneelschool terecht gekomen. Ik ben heel trots op mijn diploma.

Wat is het leukste wat je hebt meegemaakt op theatergebied?
De leukste herinnering is een herinnering van tijdens de voorstelling 'Zeventien’. We mochten onze eigen kamer inrichten. Ik maakte een hok en wilde heel graag een kip in mijn hok, want dat deed me denken aan mijn andere thuis: Pakistan. De kip stond voor verschillende personen in mijn leven. De kip was zo nu en dan ook heel erg onhandelbaar, niet dat ik wilde dat de kip handelbaar was hoor, integendeel, dat was juist leuk! Het was een kip met een sterke eigen wil. Als zij iets wilde zeggen op het toneel dan deed ze dat. Dwars door alles heen! Ze was echt een aanwezig onderdeel van de voorstelling en dat werkte wel heel goed. Zo stond ik op het scherpst van het scherpst en het publiek was aan het schateren van het lachen omdat de kip me de hele tijd onderbrak en ik er maar mee moest dealen. Of beter gezegd: wij met elkaar moesten dealen! We waren een magisch duo.

En wat was minder leuk?
Ik ben tijdens het spelen stukjes van mijn tanden verloren! Het valt niet heel erg op maar zelf zie ik het wel nog altijd.

Waar kunnen we jou van kennen?
Ik denk van de rollen die ik gespeeld heb tijdens mijn stageperiode.  En ik hoop dat we elkaar nog heel goed gaan leren kennen!

Wat doe je graag naast theater maken?
Bollywood films kijken, slapen en ik probeer bijna elke week nieuwe gerechten te maken. Verhuizen lijkt ook wel een hobby van me, ik ben inmiddels al 16 keer verhuisd! Ook vind ik het heerlijk om hete douches te nemen en om te doen alsof ik in de sauna ben, om eigen gezicht- en haarmaskers te maken, wasjes te draaien en thuis te dansen en vals te zingen. Ik probeer dan overigens wel om zuiver te zingen!

Vertel eens wat over jou rol in Norway.Today.
Ik speel de rol van Julie in Norway.Today. Wil je meer te weten komen over Julie dan kan je het beste de voorstelling komen bezoeken!

Dit is de eerste rol na mijn afstuderen die niets met mijn afkomst en religie te maken heeft. Ik vind het ook geweldig om rollen te spelen die wel iets, of alles met mijn afkomst en geloof te maken hebben! Daarin ontdek ik toch iedere keer weer een nieuw stukje van mezelf. Ik ben blij dat ik dit allemaal in me heb.

Wat is voor jou de grootste uitdaging binnen deze voorstelling?
De tekst leren was echt de grootste uitdaging! Ik heb nog nooit 57 bladzijdes aan tekst hoeven te leren. Ik speel dit toneelstuk samen met Joost Koning, 57 bladzijdes aan tekst verdeeld over slechts twee personages dus! Het leren is een uitdaging maar het begrijpen is misschien nog wel een grotere uitdaging.

Op dit moment zie ik het als een uitdaging om Julie haar onwijs brede kleurenpallet zo helder, sterk, licht, speels en geloofwaardig mogelijk neer te zetten. Julie is een heel bijzonder persoon. Ze laat alles toe wat in haar zit, eigenlijk komt dat vanzelf naar buiten. Zonder verder heel veel te verklappen wil ik zeggen dat ze een prachtige regenboog is. Ik denk dat ik nu haar kleuren te pakken heb, maar ik ben nog op zoek naar de nuance en ook naar de weg tussen die kleuren!

Sociale media speelt een belangrijke rol in Norway.Today, zit je zelf op sociale media?
Ja ik zit op Instagram. Je kan me volgen via: https://www.instagram.com/ayishasiddiqi/. Daarnaast zit ik ook op Facebook #fakeisthenewreal.


Eva Line de Boer

Theaterregisseur. Afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht en Master of Arts.

Wat kenmerkt je werk?
In mijn eigen voorstellingen (zoals ‘Dit gebeurt allemaal tegelijk’ en ‘Tutorial - the art of living’) geef ik vorm aan mijn fascinatie voor de toename van het openlijk delen van emoties in de openbare ruimte. Ik vind het belangrijk om te werken met een diverse groep aan acteurs, zowel qua leeftijd, afkomst en culturele achtergrond. Ik waak er wel voor dat de acteurs niet de rollen spelen die je op basis van genoemde criteria zou verwachten. Naast mijn eigen werk, regisseerde ik onder ander ‘Zwaar Metaal’ van Theaterzaken Via Rudolphi en Carver, werk ik als regisseur voor Berg en Bos, Het Zuidelijk Toneel en NTjong.

Acteur of regisseur?
Ik wilde eerste acteur worden, maar dat was alleen maar omdat ik niet wist dat regisseur een optie was en hoe goed ik zou samenvallen met dit beroep.

Waar word je blij van?
Wanneer je  elkaars oordeel kunt bijstellen, elkaars blik verruimt zowel in het repetitielokaal als wanneer dit bij het publiek gebeurt. Daarnaast vind ik het heel interessant om met niet-acteurs te werken. Zo werd mijn ‘Tutorial - the art of living’ geopend door Destiny van het YouTubekanaal Paardrijden met Plezier.

En waarvan niet?
Als je niet meer creatief aan het samenwerken bent, maar dat het een soort compromissenpolitiek wordt.

Waar kennen we je van?
Misschien hebben ze mijn naam gehoord omdat ik de BNG Bank Nieuwe Theatermakersprijs heb gewonnen met ‘Dit gebeurt allemaal tegelijk’. 

Wat doe je als je geen theater maakt?
Kijken (vooral naar mensen, zeehonden en films), spinning, lezen, eten en bij mijn vader achter op de motor zitten in Oost-Europa. 

Wat is de uitdaging bij Norway.Today? 
De voorstelling moet een lofrede zijn op zowel online als offline leven, het moet de juiste combinatie van licht en zwaar bevatten én de videoprojecties.


Joost Koning

Joost Koning
Acteur, onder andere bekend van zijn rol in de hit serie Penoza. Joost heeft eerder als acteur gewerkt voor Theaterproductiehuis Zeelandia in het stuk Maat voor Maat tijdens het Zeeland Nazomerfestival 2016 in de Grote Kerk in Veere.

Toneel
Zonder ooit op een toneel te hebben gestaan (behalve bij improvisatieprogramma De Vloer Op) ben ik door ‘filmacteren’ op de toneelacademie in Maastricht terecht gekomen. Ik heb toen veel op het toneel gestaan. Via de academie heb ik onder andere stage gelopen bij Zeelandia in het stuk Maat voor Maat. In dit toneelstuk mocht ik enkele kleine rollen vertolken, dit was een mooie ervaring voor mij! Later speelde ik ook in AchterHetHuis, een vrije interpretatie van het verhaal van Anne Frank, waarin ik de rol van onderduiker Peter van Pels vijfentachtig keer door heel Nederland heb gespeeld.

Presentator
Als kind wilde ik altijd presentator worden; iets dat ik nu nog steeds tof vind en geregeld mag doen. 

Waar kennen we je van?
Naast mijn rollen in theaterwereld speel ik ook regelmatig in series en films. De bekendste hiervan is Penoza daarnaast heb ik ook meegespeeld in Vrijland, De Vloer Op en enkele andere films en series. En de mensen die Maat voor Maat hebben gezien, kunnen mij natuurlijk (her)kennen van mijn rolletjes in dit toneelstuk.

Wat is het leukste dat je op theater hebt meegemaakt?
Ik kwam er aan het einde van een voorstelling een keer achter dat mijn gulp de afgelopen 2 uur open had gestaan.

Wat is het meest gênante  dat je op het podium hebt meegemaakt?
Dat, toen mij gulp twee uur lang open stond tijdens die eerder genoemde voorstelling, mij dit niet opgevallen was maar het publiek en de medespelers wél.

Wat doe je graag naast theater maken?
Ik vind het heel erg leuk om te filmen! 

Norway.Today
In Norway.Today speel ik de rol van August; iemand die zo gehecht is aan zekerheid dat hij er suïcide gedachten van krijgt. Wil je exact weten wat mijn rol is dan kan je natuurlijk het beste de voorstelling komen bezoeken!

Wat zie je als de grootste uitdaging in deze voorstelling?
De natuurlijke elementen voelbaar maken bij het publiek. 

Kunnen wij je volgen op sociale media?
Jazeker; ik zit op Instagram https://www.instagram.com/joostkoning/ . Maar ik wordt bewust steeds minder actief op de sociale media omdat ik het echte leven stiekem leuker vind. 




Deel deze pagina op: